Recruiter's Diary

Recruiter's Diary

Pomáhám organizacím najít nové zaměstnance do IT a lidem tu pravou práci. Odjakživa mám blízko k lidem a baví mě nalézat řešení tam, kde jiní tápou.

Náborová komunikace z pohledu kandidáta

Dosud jsme se věnovali náboru z pohledu recruitera, ale to je pouze jedna strana mince. Neméně důležitý je také náhled ze strany uchazeče o práci. Dnes se proto podíváme na důležité aspekty komunikace s kandidáty.

Hana Kopřivová

7 minutes read

Otevřená komunikace

Jak jsme si řekli v článku Pět nejčastějších chyb náborářů, otevřená komunikace je jednou ze základních kvalit dobrého recruitera. Bez ní se neobejdete.

Při komunikaci s kandidáty doporučuji soustředit se zejména na:

  • vstřícné a pozitivní vystupování,
  • přiměřená gesta a řeč těla,
  • aktivní naslouchání,
  • doplňující dotazy (abychom se ujistili, že uchazeče chápeme správně),
  • poskytnutí pravdivých informací,
  • prostor pro dotazy uchazeče,
  • poskytnutí informací o dalším postupu,
  • průběžné poskytování zpětné vazby.

To samozřejmě není všechno, ale určitou základní představu o tom, co je podstatné, nám předchozí body zcela jistě dávají. Pojďme se teď podívat v trochu větším detailu na jejich vybrané aspekty.

Oslovení kandidáta

Představte si, že pracujete v IT jako Java vývojář. Tento programovací jazyk je velmi populární, čemuž odpovídá i poptávka na trhu. Denně dostáváte desítky zpráv typu:

„Dobrý den, nabízím unikátní pozici Java Developera pro mezinárodní společnost v Praze. Náš klient nabízí zázemí silné značky, skvělé benefity a kariérní rozvoj. Pošlete mi prosím vaše CV a rád Vám sdělím více!“

Jak na vás takové oslovení působí? Je patrné, že si s ním autor moc práce nedal a velmi pravděpodobně nejste jediný, komu jej poslal, zcela zde totiž chybí přímé oslovení jménem. Četli byste tuto zprávu do konce, nebo dokonce poslali životopis? Podobných generických zpráv mají IT specialisté plný mailbox, takže chcete-li je zaujmout, tudy cesta nevede. Jinak bude na kandidáta působit toto oslovení:

„Dobrý den, pane Nováku, vidím, že se 5 let intenzivně věnujete Javě a právě hledám kolegu, který nám pomůže vyladit naši aplikaci pro záchranu lidských životů k dokonalosti. Využijete znalosti Java 8, Spring, JMS, XML, MongoDB i Dockeru. Ráda s Vámi projdu detaily osobně, co říkáte? Hezký den!“

Vnímáte ten rozdíl? Ano, text je sice stručný, nicméně obsahuje oslovení, popis projektu a použité technologie. Takto si IT odborník snáze udělá představu o dané pozici a bude se moci rozhodnout, zda Vám zareaguje. Na oslovení kandidáta, kterého nemáte ve spojeních v rámci LinkedIn máte omezený počet 300 znaků, takže doporučuji volit text pečlivě s ohledem na to, co, komu a jak chcete sdělit.

Relevantní pozice

Neméně důležitá je samozřejmě schopnost nabídnout relevantní pozici. Z pohledu kandidáta daleko spíše uspějete, když si dáte tu práci a prostudujete si a pochopte nejprve jeho profesní profil.

Pozor: Pokud vám přijde na první pohled specialista na programovací jazyk JavaScript vhodný na pozici Java programátora pak vězte, že jde o naprosto odlišné technologie které mají rozdílné využití a daný kandidát vám nejspíš za nabídku nepoděkuje!

Jak tedy poznat, čemu se potenciální kandidát věnuje? Hodně napoví název jeho současné pozice i pozic předcházejících, související popis pracovní náplně a uvedené znalosti technologií. Spousta ajťáků také ráda sdílí své znalosti a zkušenosti a píše o nich příspěvky na sociálních sítích. Podívejte se, o čem píší, co je zajímá a personalizujte text oslovení. Pokud nerozumíte některým klíčovým slovům v profilu, napřed si dohledejte jejich význam, nebo se zeptejte zkušenějších kolegů.

Informace na sociálních sítích mají však háček. Profily kandidátů obsahují často i technologie, kterým se aktivně nevěnují, ale mají jejich základní znalost, nebo se s nimi setkali ve škole. Najdou se také tací, kteří si profil neaktualizují vůbec. Pak nezbývá než pracovat výhradně s dostupnými základními informacemi.

Netlačte na pilu

Často v osloveních vídám nátlak ze strany autora Může to být přímá žádost o telefonní číslo, životopis, nebo věty typu: „zavolám Vám zítra odpoledne“, „odpovězte mi co nejdříve“, „nezmeškejte tuto příležitost“, „jedinečná nabídka“ a podobně. Také jsou občas k vidění příliš silná slovní spojení jako „plat až 150 tisíc korun“, „neomezené možnosti“, „plný home-office“ atd.

Nevím jak na vás, ale na mně taková vyjádření působí jako klišé a v případě silných spojení je vnímám lehce zoufale. Přirozená reakce člověka na nátlak bývá snaha vyhnout se mu. Zeptejte se svého okolí, jaké by byly jejich reakce na výše uvedená slovní spojení, a uvidíte. A pokud to nejsou zrovna nátlakové techniky, tak se může jednat o projev nezkušenosti, či nejistoty autora.

Pamatujte si, že méně je v tomto případě více. Pokud zahltíte čtenáře řadou silných slovních spojení a klišé, pravděpodobně vám je neuvěří. Daleko lepší technikou je vzbudit zájem přiměřeným a dobře promyšleným textem.

Předejte informace o týmu, práci, firmě

Tajnůstkaření je stále běžnou praxí u nejen u řady náborářů, ale také u personálních společností. Ať už by vaše důvody pro takové jednání byly jakékoli, věřte mi, že kandidáti jej nemají rádi. Jak byste se cítili vy, kdyby vám náborář neřekl, jakou firmu vám vlastně nabízí?

Práce náboráře by měla být postavena na vytváření důvěry. Těžko vám ale může kandidát důvěřovat, když mu neodkryjete karty. Může to naopak vnímat negativně a tuto nečistou hru s vámi odmítnout hrát. Shrnuto a podtrženo, pokud nemáte výslovný zákaz klienta sdělit název společnosti, tak jej kandidátovi řekněte.

Výjimkou může být situace, kdy pro klienta hledáte náhradu za stávajícího pracovníka, který má být například povýšen, nebo v horším případě nahrazen jiným. Pak opravdu není vhodné, aby se o takovém plánu svého šéfa výše uvedený zaměstnanec dozvěděl. V takové situaci je nutné si s klientem stanovit pravidla, za kterých je možné sdělit jméno společnosti spolu s detaily pozice. Vždy se dá najít řešení a je na vás jej s klientem probrat.

I v takovém případě buďte vůči potenciálnímu uchazeči otevření a řekněte mu pravdu – vysvětlete, proč mu určité informace nemůžete předat hned na začátku procesu nebo z jakého důvodu jsou určité informace důvěrné. Pokud neposkytnete kandidátovi veškeré potřebné informace, tak jej těžko přesvědčíte, že pozice s parametry, které mu nabízíte, opravdu v dané podobě existuje.

Vyhnětě se střelbě naslepo

Také jste někdy dostali email s nabídkou pozice, na kterou jste byli buďto příliš nezkušení, neměli jste potřebné vzdělání nebo zkušenosti, nebo jste byli naopak překvalifikovaní? V případě IT náboru je zasílání podobných nabídek velmi častým prohřeškem recruiterů.

Nenabízejte člověku s okrajovou zkušeností s databázemi pozici Databázového Administrátora na základě toho, že má ve zkušenostech uvedené klíčové slovo „databáze“. Pokud to nikdy nedělal, tak to pravděpodobně nedokáže. Jak taková nabídka vypovídá o autorovi si asi dokážete představit…

Věnujte pozornost názvu pozice a náplni práce daného kandidáta. Pokud jí nerozumíte, není nic jednoduššího, než se během rozhovoru zeptat, čemu se uchazeč věnuje. Většina lidí ráda vidí zájem o svou práci a když se jich zeptáte, rádi vám svoje profesní zkušenosti přiblíží. Navíc se tak dozvíte velmi cenné informace, které můžete využít pro své vzdělávání. Kdo jiný vám lépe popíše práci vývojáře, než on sám?

Dbejte na detaily pozice a kompetence pracovníka

Velmi podobná situace jako u pracovní náplně vyvstává u dalších aspektů a detailů dané pozice. Jako náboráři byste měli být schopni kandidátovi vysvětlit, jaká bude jeho role v týmu, jaké budou jeho kompetence, jak je tým velký, s kým bude spolupracovat a jaký produkt / službu vytváří či zajišťuje. To vše si zjistěte předem od zákazníka. Uchazeč se vás může zeptat na otázku, na níž neznáte odpověď, to se stává běžně. I v takovém případě platí: buďte upřímní a přiznejte, že něco nevíte. Poděkujte kandidátovi za validní dotaz a zjistěte odpověď.

Kandidát neočekává, že budete odborníkem na jednotlivé IT technologie. To ale neznamená, že by neočekával profesionalitu – chce mít v náboráři parťáka, který mu bude nápomocný znalostmi o klientovi, pozici, firemní kultuře, projektu a čímkoli podstatným, co mu může pomoci uspět ve výběrovém řízení. Na to prosím nezapomínejte.

Dejte pozor na záhadné názvy pozic a jejich požadavky

Poslední oblastí, které se dnes budeme věnovat, je názvosloví pozic a specifikace požadavků na znalosti uchazeče. Bylo by krásné, kdyby existovala pevně definovaní taxonomie, jako je tomu třeba v biologii. Ve světě náboru to tak bohužel není. Náboráři v IT mohou mít občas výhodu, pokud pozice obsahuje název klíčové technologie, ale tím to asi tak končí.

Firmy totiž často používají nejrůznější názvy pozic, které nutně nemusí korespondovat s náplní práce. Abyste si udělali bližší představu, proč se touto problematikou zabývat, dovolte mi jeden příklad za všechny, pro který využiji tolik rozšířený název pozice „IT Specialista“. Co si pod ním představuje klient, recruiter a kandidát jsou často tři odlišné pozice. Takový název může svým obsahem skrývat cokoli od: Specialisty IT podpory, Administrátora operačního systému, IT Analytika, Síťového Inženýra, Databázového Specialisty až po „Univerzálního vojáka“ který umí od každého něco. V případě IT proto doporučuji řídit se spíše náplní práce a použitými technologiemi, než výhradně názvem pozice.

Nespoléhejte se na to, že když jste jednou obsadili pozici „IT Specialisty“, že ta další, kterou potkáte pod tímto názvem, bude stejná. Každá firma totiž uvažuje o pozicích a náplni práce jinak, takže pokud není v názvu zcela přímočaře uvedeno „Java Developer“, pak se musíte hiring manažera doptat na vše podstatné.

Závěr

Výše uvedené body zdaleka nepokrývají všechny potenciálně problémové nebo podstatné oblasti. Jednou z těch dalších je například zpětná vazba, na kterou se podíváme samostatně v jednom z příštích článků. Pamatujte si, že předpokládání je cesta do pekel. Pokud něco nevíte, tak si nevymýšlejte a potřebné informace si zjistěte. Snažte se nahlížet na náborovou komunikaci také očima kandidáta, zvýšíte tak tím vaši šanci, že se k vám rád vrátí.

Nedávné články

Kategorie

O mně

Na tomto webu se chci s Vámi podělit o své zkušenosti, nápady a postřehy z praxe, které mohou recruiterům i firmám usnadnit práci. Nebo alespoň nabídnout jiný úhel pohledu.