Recruiter's Diary

Recruiter's Diary

Pomáhám organizacím najít nové zaměstnance do IT a lidem tu pravou práci. Odjakživa mám blízko k lidem a baví mě nalézat řešení tam, kde jiní tápou.

Typy firem v IT

Dnes se podíváme na různé typy firem, které potřebují IT specialisty. Půjde o exkurz v rámci domácího trhu, který může být inspirací zejména pro ty z vás, kdo máte jako součást své role i vyhledávání nových obchodních příležitostí.

Hana Kopřivová

7 minutes read

Informační technologie dobyly svět

Bez nadsázky lze říci, že nějaká forma IT je přítomná v každé firmě, bez ohledu na předmět její činnosti. Tak jako velká automobilka potřebuje IT specialisty například pro konfiguraci řídících systémů vozidel, tak i vaše oblíbená restaurace využívá software pro usnadnění práce obsluhujícímu personálu.

To ovšem nemusí znamenat, že oba zmíněné subjekty musejí zaměstnávat ajťáky. Mohou využít firmy, které se specializují na určitý segment trhu a mohou tak nabídnout řešení ušité na míru. V praxi se čím dál častěji setkáváme také s outsourcingem služeb, které se v rámci byznys plánu firmám nevyplatí zajišťovat vlastními silami. Důvody pro volbu takového postupu jsou nejčastěji dva: ekonomický a kapacitní.

Neplatí tedy, že každá firma využívající informační technologie nutně potřebuje své vlastní IT specialisty. Proto se podíváme na jednotlivé typy firem, které ajťáky naopak potřebují ať už jako kmenové zaměstnance, nebo jako nezávislé profesionály na kontrakt.

Cílové společnosti

Mezi firmami poptávajícími IT specialisty budou nejčastěji ty, které se zabývají vývojem a dodávkou softwaru či IT služeb, prodejem a distribucí řešení třetích stran, poradenstvím v oblasti IT procesů, poskytováním telekomunikačních služeb, uchováváním a distribucí dat, webhostingem a tak dále. Pro bližší představu o oborech doporučuji nahlédnout do Registru ekonomických subjektů a kliknutím na CZ-NACE si vyhledat označení činnosti.

Pro identifikaci možných náborových potřeb firmy doporučuji udělat si malou přípravu a najít maximum odpovědí na tyto otázky:

  1. Jak je společnost velká?
  2. Na jakých technologiích jejich byznys stojí?
  3. Působí firma v soukromém, nebo veřejném sektoru?
  4. Má firma lokální působení, nebo je mezinárodní?
  5. Kdo bude vhodnou kontaktní osobou?

Možná se to zdá jako zbytečně mnoho vstupních informací, ale dobrá příprava je při hledání nových příležitostí cenným pomocníkem. Většinu z nich navíc zjistíte z veřejných rejstříků a výročních zpráv.

1. Velikost firmy

Podle velikosti firmy si můžeme udělat představu o několika faktorech, které ovlivňují její chod, včetně náboru.

Je samozřejmostí, že malé a střední podniky přistupují k náboru zpravidla jinak, než velcí hráči. Je to dáno prostředím, kde se daleko pečlivěji váží všechny příjmy a výdaje. Menší firmy mívají logicky nižší rozpočty na své fungování, takže daleko více dbají na kvalitu svých investic. Což platí i při náboru nových kolegů.

Dnes už také zdaleka neplatí, že každá IT firma je ochotná zaplatit za pracovníka horentní sumu. Výjimku tvoří velké nadnárodní korporace, případně firmy se štědrým investorem. V takto konkurenčním prostředí se většina subjektů soustředí na následující faktory: poměr cena vs. kvalita, technická zdatnost a osobnostní rysy budoucích pracovníků.

2. Technologie

Znalost technologií, které společnost využívá pro svůj byznys, vám nastíní profily specialistů, které by zde mohli potřebovat.

Můžete setkat například se specialisty na sítě, které budou v největší míře logicky potřebovat telco provideři či firmy specializující se na návrh a provoz sítí. Pozice zaměřené na vývoj pak využijí firmy zabývající se tvorbou softwaru na komerční bázi. Systémové administrátory a pracovníky IT podpory většinou využije každá organizace, ať už in-house, nebo formou outsourcingu.

Rolí v IT je příliš mnoho na to, abychom je zde mohli všechny vyjmenovat, stálo by to minimálně za samostatný článek. Udělat si představu o tom, co firma může potřebovat se však v každém případě vyplatí. Ve velkých firmách můžete navíc potkat požadavky na Projektové manažery, IT Architekty, Scrum Mastery, specialisty na IT Bezpečnost a mnoho dalších.

3. Soukromý nebo veřejný sektor

Je potřeba si uvědomit, že IT služby nevyužívají pouze komerční subjekty. Státní správa také potřebuje IT odborníky.

Většina vašich potenciálních zákazníků budou však právě soukromé podniky. Ne že by stát také nepotřeboval kvalitní specialisty, nicméně státní správa má řadu specifik, na která je potřeba brát zřetel. Každý subjekt zřizovaný státem je vázán přísnými pravidly pro svůj provoz. Což platí také při výběru zaměstnanců. Státní podniky musejí jednat podle stávající legislativou, zejména dle Zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek. Budete-li chtít dodávat uchazeče do státní správy, je proto potřeba se připravit na poměrně zdlouhavý výběrový proces. Dále je potřeba vzít v úvahu systém ohodnocení státních zaměstnanců, tzv. tabulkové platy, který je postaven na výši dosaženého vzdělání a době prokazatelné praxe. Platí zde, že v komerčním sektoru jsou IT specialisté citelně lépe finančně ohodnoceni.

Komerční subjekty nejsou při výběru zaměstnanců tak omezené, jako organizace z veřejného sektoru. Je proto potřeba dbát na to, o jaký typ firmy se jedná.

4. Lokální nebo mezinárodní firma

Podobně jako velikost firmy, i její oblast působnosti vám prozradí, jací pracovníci by zde mohli být potřební.

Pokud jde o ryze České firmy působící výhradně na našem území, pak v nich s vysokou pravděpodobností najdete pouze české rodilé mluvčí, nebo maximálně bratry Slováky. Výjimkou jsou cizinci, kteří v České republice dlouhodobě žijí a naučili se česky tak dobře, že byste nepoznali, odkud pocházejí. Nutno dodat, že i v čistě českém prostředí je v IT potřebná znalost Angličtiny a to minimálně na úrovni pochopení technické dokumentace. Je velmi výjimečné setkat se se společností, kde by Anglický jazyk u IT specialistů nevyžadovali vůbec.

V případě mezinárodních firem až na výjimky odpadá potřeba ryze Česky hovořících pracovníků. Jedná se většinou o multikulturní kolektivy, kde je hlavním komunikačním jazykem Angličtina. U takto velkých firem se setkáte i s náborem pracovní síly ze zemí Evropské unie, případně mimo eurozónu. Pokud bude firma otevřená náboru i mimo EU, doporučuji otevřenou diskusi o úskalích takového postupu. Získávání pracovníků je regulováno vízovou politikou České republiky. Je to obsáhlejší problematika, která by vydala na samostatný článek. Pro začátek však postačí vědět, že celý proces je administrativně náročný (jak pro firmu, tak pro uchazeče), může trvat několik měsíců, stojí nemalé finanční prostředky (kolky, poštovné, překlady dokumentů atd.) a jeho výsledek je nejistý. Firma totiž neví, zda uchazeč dostane vízum a kdy takový pracovník reálně nastoupí. Navíc pokud je na obsazení pozice velká urgence, tento postup se firmě ve většině případů nevyplatí. Jsou ovšem případy, kdy není jiné cesty, zejména když odborníků na specifickou technologii nebo oblast není na našem trhu dostatek.

5. Kontaktní osoba

Zde se dostáváme ke zdánlivě nejpodstatnější otázce: koho ve firmě kontaktovat s nabídkou spolupráce? Kéž by to bylo tak snadné, že by stačilo jednoduše říci “kontaktujte šéfa interního HR”. Bohužel, není to tak. Něco málo jsme si ke komunikaci se zákazníkem řekli v článku Pět nejčastějších chyb náborářů, takže pokud jste ho ještě nečetli, doporučuji nakouknout.

Otázka vhodné kontaktní osoby nemá jednoznačnou odpověď. Záleží na tom, kdo je v dané společnosti zodpovědný za nábor. Nemám primárně na mysli pracovníka HR oddělení (byť i to může být validní cesta). Pokud není společnost dostatečně velká a její organizační struktura rozvětvená, pak interní HR často pokrývá celou řadu důležitých aktivit a nábor je jen jednou z mnoha. Rozhodujícím člověkem tak bude spíše HR Manažer, daleko častěji jsou to však jednotliví manažeři dílčích týmů, kteří nejlépe vědí, jaké mají jejich lidé kapacity na zvládání každodenní práce. Jsou zodpovědní za odvedení kvalitní práce a jejich úkolem je také zajistit, aby měli s narůstajícími projekty také dostatek pracovníků, kteří je dodají. Další možnou variantou pro kontakt mohou být řadoví zaměstnanci dané firmy, zvláště pak ti, které znáte. Není potřeba zastírat, že pokud vám kdokoli uvnitř organizace může pomoci tím, že vám poskytne kladnou referenci, je to váš člověk. Ostatně díky referencím se zdaleka nejlépe budují dlouhodobé vztahy se zákazníky. Těžko takový přístup samozřejmě využijete v případě, kdy s náborem teprve začínáte. V takovém případě však může pomoci odkázat se na zkušenějšího kolegu, který je vaším mentorem. K dobrým referencím vás postupem času dovede vaše kvalitně odvedená práce.

Nepodceňujte také networking, setkávejte se s odborníky ve vašem oboru a učte se od nejlepších kolem vás.

Závěr

Pokud si dokážete postupně odpovědět na všechny důležité otázky (a klidně si přidejte i své vlastní), pak máte obrázek o tom, koho může váš potenciální zákazník potřebovat. Je nutné si uvědomit, že i náborové potřeby se v čase mění a nikdy nejsou konstantní. Vyskytují se také období nižší poptávky, v IT jsou zpravidla spojené s obdobím letních dovolených a koncem kalendářního roku. Naopak vyšší poptávka bývá na začátku kalendářního roku a na podzim, neplatí to však absolutně.

Nedávné články

Kategorie

O mně

Na tomto webu se chci s Vámi podělit o své zkušenosti, nápady a postřehy z praxe, které mohou recruiterům i firmám usnadnit práci. Nebo alespoň nabídnout jiný úhel pohledu.