Recruiter's Diary

Recruiter's Diary

Pomáhám organizacím najít nové zaměstnance do IT a lidem tu pravou práci. Odjakživa mám blízko k lidem a baví mě nalézat řešení tam, kde jiní tápou.

Firemní profil na LinkedIn

Patrně vás nepřekvapí, že jedním ze zdrojů informací pro zájemce o práci jsou dnes také sociální sítě. LinkedIn není výjimkou a organizacím umožňuje založit si firemní profily. Nicméně ne vždy je na uvedené informace spolehnutí...

Hana Kopřivová

5 minutes read

Nedávno jsem s několika zájemci o práci vedla diskusi na téma firemních profilů na LinkedIn a potvrdilo se mi, že je lidé velmi často používají jako jeden z cenných zdrojů informací o potenciálním zaměstnavateli. Narazili jsme na to, že speciálně IT kandidátům často slouží pro dokreslení celkového obrázku o potenciálním zaměstnavateli a mohou hrát svou roli v tom, jestli se rozhodnou jít do organizace na pohovor, nebo ne.

Málo kdo ale tuší, že LinkedIn má u firemní stránky zajímavou funkci jménem Insights, která je dostupná pouze pro Premium uživatele a ukazuje jim nejen počet zaměstnanců, ale také jejich strukturu podle pracovních funkcí, nové nástupy za poslední dobu, a mimo jiné také medián délky zaměstnání v dané organizaci. Ta poslední informace vypadá obzvlášť zajímavě, neb dává kandidátům možnost zjistit, jestli společnost například nebojuje s vyšší fluktuací.

Ukázka firemního profilu Microsoftu

Jak to v praxi vypadá si můžeme ilustrovat na firemním profilu globální společnosti Microsoft. Co tedy vidí LinkedIn uživatel s Premium účtem, když navštíví jejich firemní stránku?

Microsoft - Total employee count

V horní části prvního obrázku vidíme základní informace o organizaci, obor působnosti, počet sledujících a počet zaměstnanců, kterých je přes 10 tisíc. Dále ve funkci, nebo “záložce” s názvem Insights vidíme detailnější přehled, který je k dispozici všem uživatelům LinkedIn, kteří mají uživatelský profil Premium a běžný uživatel jej nevidí.

Premium uživatelé si mohou zobrazit daleko více informací, jako je celkový počet zaměstnanců společnosti, který je v případě Microsoftu přes 220 tisíc. Vedle toho také vidí, jakým tempem počet zaměstnanců rostl za posledních 6 měsíců, za poslední rok, a za uplynulé dva roky. V dolní části obrázku pak najdou velmi zajímavou informaci k mediánové hodnotě trvání zaměstnání, která je 4,5 roku.

Microsoft - Employee distribution and headcount

Druhý obrázek nám ukazuje strukturu zaměstnanců a růst headcountů dle pracovních funkcí v organizaci, včetně jejich procentuálního zastoupení.

Microsoft - New hires

Na třetím obrázku pak vidíme počty nově nabraných zaměstnanců během jednotlivých období.

Firemní profil ukázkové společnosti z České republiky

A nyní se podíváme, jak může vypadat firemní profil ukázkové, středně velké organizace z České republiky, která také působí v IT.

V rámci ukázky je jméno organizace záměrně anonymizováno a pro kontext ještě doplním, že se jedná o technologickou společnost, která má přibližně 500 zaměstnanců, nabírala i na začátku roku 2024 a doposud se tak děje.

Ukázková společnost z ČR - Total employee count

Stejně jako v případě Microsoftu zde v Insights vidíme obecné informace k organizaci, obor působnosti a počet zaměstnanců, který je údajně mezi 51 až 200 lidmi. Jak sami vidíte, číselné údaje o počtech zaměstnanců nesedí, LinkedIn jich totiž registruje pouze 139 z 500, takže zobrazená data nejsou spolehlivá.

Totéž bohužel platí i o mediánu doby zaměstnání, který nemůže být pouze 2,9 roku, protože zaměstnanců je v organizaci mnohem více, než LinkedIn registruje a tím pádem data nemohou odpovídat realitě.

Další obrázek by měl ilustrovat strukturu zaměstnanců firmy a růst headcountů dle pracovních funkcí, ale ani na tyto informace se nemůžeme spolehnout. Jak jsme si řekli výše, zaměstnanců je v této organizaci více, než LinkedIn uvádí a také jejich struktura nemusí být taková, jak se zdá.

Ukázková společnost z ČR - Employee distribution and headcount

Totéž můžeme konstatovat u poslední informace k novým náborům. Víme totiž, že organizace v náboru pokračovala i v dalších měsících roku 2024 a nabrala více zaměstnanců, než graf uvádí.

Ukázková společnost z ČR - New hires

Důveřuj, ale prověřuj

Je potřeba mít na paměti, že LinkedIn vždy pracuje jen s daty, která má k dané firmě k dispozici. Takže pokud někdo ze zaměstnanců organizace LinkedIn profil nemá, nebo si jej neaktualizuje, nemůže ho statistika firemní stránky zahrnout. A to je bohužel kámen úrazu.

Takovéto zavádějící informace však vidí kterýkoli uživatel / potenciální kandidát s Premium účtem, a pokud nejde do detailu a nezjistí si o firmě víc například z veřejných rejstříků, nebo závěrečných zpráv organizace, tak nemá šanci poznat, že data nesedí. A například zdánlivě vysoká fluktuace zaměstnanců, kterou může sociální síť zobrazovat, ale která vůbec nemusí odpovídat realitě, může potenciálně odradit jinak perspektivní zájemce o zaměstnání. Z praxe bohužel vím, že se to děje.

Pokud tedy jako zájemci o práci LinkedIn Premium účet využíváte a zkoumáte informace na firemních profilech potenciálních zaměstnavatelů, nespoléhejte se na to, že jsou přesné. Jak jsme si ukázali výše, uvedené informace často nevycházejí z kompletních dat a mohou tak vytvářet mylný, nebo někdy i negativní obrázek o potenciálním zaměstnavateli. Proto vždy doporučuji podívat se na více zdrojů. Skvělé jsou například veřejné rejstříky, kde najdete závěrečné zprávy firem, včetně informací o hospodaření a mnoho dalšího. Dále se přímo nabízí webové stránky jednotlivých organizací, kde byste měli vždy najít alespoň základní informace. V neposlední řadě stojí za zmínku reference - zeptejte se ve svém okolí, jestli někdo vámi vybranou společnost zná a má s ní nějakou zkušenost.

Pro zaměstnavatele je pak moje doporučení následující - pokud v rámci vašeho employer brandingu firemní LinkedIn profil zatím nevyužíváte, stojí za to popřemýšlet, zda jej nezahrnout do vaší komunikační strategie. Pokud se jej využívat rozhodnete, nese to s sebou i nutnost komunikovat jeho důležitost směrem do firmy a zajistit aktuálnost informací. Nicméně ne vždy je to možné. Pokud byste jej využívali s relevantními daty, může vám pomoci nejen šířit dobré jméno společnosti a informovat o jejích aktivitách, ale také nabídnout potenciálním zaměstnancům informace, které jim pomohou při rozhodování, zda pro ně můžete být atraktivní zaměstnavatel.

V praxi organizace bohužel nemohou zajistit, aby všichni jejich zaměstnanci měli LinkedIn profil a aby byl aktuální… Proto je vhodné uvádět aktuální informace na vašich webových stránkách, případně v kariérní sekci a také v pracovních inzerátech, aby se o vás potenciální zájemci mohli dozvědět více. Tyto informace je pak potřeba kandidátům sdělovat také během náborového procesu a explicitně zmínit, že data na LinkedIn nejsou přesná a proč. Můžete tak alespoň eliminovat případná nedorozumění.

Nedávné články

Kategorie

O mně

Na tomto webu se chci s Vámi podělit o své zkušenosti, nápady a postřehy z praxe, které mohou recruiterům i firmám usnadnit práci. Nebo alespoň nabídnout jiný úhel pohledu.