Recruiter's Diary

Recruiter's Diary

Pomáhám organizacím najít nové zaměstnance do IT a lidem tu pravou práci. Odjakživa mám blízko k lidem a baví mě nalézat řešení tam, kde jiní tápou.

Z pracovního inzerátu, aneb nemožné ihned, zázraky na počkání

Velmi často při práci pro klienty narážím na velmi podobné problémy. Jedním z nich je špatná definice a nepochopení pozice, na kterou potřebují najít specialistu, což jim nábor vůbec neulehčuje. Proto si dnes společně projdeme související zásady dobré odborné praxe a správný postup, jak tvorbu popisů pozic řešit a ideálně předejít možným problémům.

Hana Kopřivová

6 minutes read

Běžně se setkávám s inzeráty / popisy pozic podobnými tomuto:

IT/IS Administrátor

Hledáme šikovného IT Administrátora, který rozumí serverům a sítím, orientuje se v DevOps, je výkonný a hlavně loajální.

Požadujeme:

  • výbornou znalost Serverových operačních systémů, Desktopových operačních systémů včetně MS Office, LAN/WAN sítí (TCP/IP protokol, aktivní prvky), administrace serverů (údržba, update, řešení HW problémů, NAS, DR, zálohování),
  • znalost Microsoft Hyper-V a MS SQL,
  • znalost podpory uživatelů,
  • znalost MS Azure, Microsoft 365, Exchange online,
  • zkušenost s IT provozem, řízením projektů, procesy (ITIL), service desk,
  • znalost DevOps prostředí,
  • znalost nasazení a správy bezpečnostních řešení.

Nabízíme:

  • Notebook, telefon
  • Flexibilní začátek/konec pracovní doby
  • Dovolená 5 týdnů
  • Sick-days
  • Kafetérie
  • Občerstvení na pracovišti
  • Příspěvek na sport/kulturu/volný čas
  • Příspěvek na vzdělání
  • Možnost občasné práce z domova
  • Firemní akce
  • 13. plat
  • Individuální rozvržení pracovní doby
  • Individuální rozpočet na osobnostní růst

Mzda dohodou. Nástup možný ihned.

Připadá Vám, že toho inzerát chce trochu moc a zároveň prozrazuje málo? Nedivím se. Nicméně i takto občas vypadá zadání a inzerce organizací, když začínají řešit nábor pro své technické týmy. Zákazník v dobré víře publikuje inzerát, zaúkoluje pár dodavatelů a očekává výsledek. Ale nový kolega, či kolegyně zatím v nedohlednu a reakce na inzerát také nic moc.

V tu chvíli se na mě klienti často obrací. Potřebují zjistit nejen, kde je zakopaný pes, ale hlavně najít ty správné lidi. Na začátek vždy doporučuji udělat vstupní analýzu, která nám pomůže zjistit, jaké jsou vlastně náborové potřeby pro danou roli a tým.

Po přečetní textu zadání bych měla dojem, že zákazník hledá půlku interního IT, nebo rovnou celý tým. Kombinace požadovaných znalostí není pro 1 FTE realistická, takže je potřeba zjistit, co skutečně daný tým potřebuje. Nezřídka se stává, že po diskusi s klientem zjistíme, že požadavky na znalosti jsou kopií 2 roky starého interního dokumentu.

Když jdeme ještě víc do hloubky, často zjišťujeme, že ani interní personalista plně nerozumí celému popisu pozice, protože nezná některé důležité souvislosti, nebo pojmy, neb nábor není jeho jediná náplň práce.

Proto klientům v podobných situacích zpravidla navrhuji, abychom si s HR specialistou prošli celé zadání pozice i s tým lídrem, abychom zjistili, co že to ten nový kolega bude mít na starost a co opravdu ne. Jaké znalosti jsou pro roli nezbytně nutné, a které jsou pouze výhodou. Dále zjistíme, s kým vším bude nový člen týmu ve firmě spolupracovat, proč a za kolik peněz to má přibližně být. Zároveň se doptáme se na to, čemu případně nerozumíme…

Po takto zaměřené schůzce máme daleko konkrétnější zadání, protože nám tým lídr například upřesní, že tým potřebuje středně zkušeného Windows Administrátora, který umí pracovat s Windows Server 2019 nebo vyšší, domluví se s kolegy anglicky, rád se podělí o své znalosti a je týmový hráč. Další nezbytností je znalost péče o prostředí M365, MS Exchange a MS Azure na úrovni administrátora a zájem o profesní rozvoj. Jakékoli další technické znalosti uvedení v původním popisu role jsou vítané, ale ne nutné. Nezřídka ze schůzky vyplyne, že tým lídr sám netuší, kde se v popisu role vzaly vybrané požadavky – ve výše uvedené ukázce by to mohla být například znalost DevOps, řízení projektů a bezpečnostních řešení, které na první pohled působily nekonzistentně.

V návaznosti na takovou schůzku je možné zaměřit se na samotný text inzerce, který by měl sloužit nikoli jako jediný, ale pomocný nástroj pro nábor specialistů.

Při pohledu na původní strukturu a obsah popisu role je nám jasné, že by mohl vypadat lépe. Obsahově je text strohý, nepřesný, požadavky na znalosti jsou minimálně zavádějící a některé informace tam chybí úplně. Z předchozí diskuse se zákazníkem navíc často vyplyne, že nejen zadání role, ale i její popis mají své mouchy.

Potenciální uchazeč se z původního textu nedozví nic bližšího o firmě, její kultuře ani o týmu, kde by měl pracovat, což je první velký nedostatek. Po velmi krátkém úvodu inzerátu následuje výčet požadavků na znalosti, které jsme rozebrali výše, ale úplně zde chybí popis kompetencí, které by měl nový kolega, či kolegyně mít, aby byli pro tým přínosem.

V části „Nabízíme“ najdeme stručný výčet standardních benefitů, ale není zde nic, co by upoutalo pozornost. Navíc notebook a mobilní telefon nejsou benefity, ale pracovní nástroje, a fakt, že jsou na prvním místě v seznamu nabízených výhod nepůsobí na uchazeče moc dobře. S ohledem k dobré soudobé praxi je vhodné je neuvádět vůbec, nebo informaci alespoň vhodně přeformulovat.

Daleko vhodnější je zamyslet se nad tím, co může firma nabídnout mimo zavedený standard, nejen pokud jde o benefity. Většinou s klienty v této oblasti procházím mj. následující body, které by mohly potenciálně pomoci i vám:

  • Máte zajímavý produkt? Ukažte jej, uveďte odkaz na firemní web, nebo YouTube kanál.
  • Pracujete hybridní formou? Skvělé.
  • Má tým super šéfa a kolegy, kteří se podporují? Použijte to.
  • Máte možnost ve firmě čerpat neplacené volno, nebo studijní volno? Sem s tím!
  • Umožňujete účast na odborných seminářích či konferencích?
  • Nebo máte příspěvek na zdravotní péči, dog-friendly office, či firemní školku / dětskou skupinu, nebo cokoli, co nějak vybočuje z obvyklé nabídky? Právě v části věnované benefitům v inzerátech je pro takové informace prostor.

I pokud se firma nachází víceméně v benefitním standardu, může tyto informace potenciálním uchazečům prezentovat lépe. Je na místě být konkrétní a uvést u jednotlivých bodů příklady, ať kandidát ví, co si pod danými pojmy může představit. Je dobré nebát se být konkrétní a napsat, kolik peněz přispěje firma lidem na vzdělávání, sport, penzijní pojištění, dovolenou atd. To, co firma z našeho inzerátu nabízí lze lépe formulovat například takto:

  • Pracovní smlouvu na plný úvazek na dobu neurčitou
  • Spolupráce s přátelskými kolegy a podporujícím šéfem
  • Hybridní způsob práce, home office podle domluvy
  • Flexibilní pracovní doba, obvykle mezi 9:00 – 17:00, dle preferencí
  • 25 dnů dovolené
  • 3 sick-days měsíčně
  • Kafetérie
  • Občerstvení na pracovišti, příspěvek na stravování 120 Kč / den
  • Příspěvek na sport/kulturu/volný čas ve výši 5.000 CZK měsíčně
  • Příspěvek na odborné vzdělání ve výši 70.000 CZK ročně
  • Příspěvek na dopravu
  • Roční bonusy
  • Příspěvek na zdravotní péči (očkování, dentální péče, prevence, atd.)
  • Firemní teambuildingy – např. pub kvízy, kino, divadlo, výlety na kolech, nebo wellness – zkrátka každý si u nás vybere.

Na tomto příkladu můžete názorně vidět, že správné zadání a pochopení pozice je naprosto klíčové nejen pro zákazníka, ale i pro dodavatele. Nejprve je potřeba si ujasnit a co nejvíce konkretizovat náplň práce. To nám pomůže lépe pochopit pozici a definovat cílovou skupinu lidí, na kterou chceme náborem cílit. Následně můžeme vytvořit vhodný popis role a případně i inzerci. Dalším krokem je návrh odpovídající komunikační strategie na základě požadavků týmu a profilu potenciálních uchazečů. Teprve pak můžeme začít s efektivním lákáním vhodných uchazečů pro klienta.

Proces

V tuto chvíli už víme, koho hledáme, jaké předpoklady by měl daný uchazeč mít a jak případně vylepšit inzerát, což je naprostý základ a první krok k úspěšnému náboru.

Nedávné články

Kategorie

O mně

Na tomto webu se chci s Vámi podělit o své zkušenosti, nápady a postřehy z praxe, které mohou recruiterům i firmám usnadnit práci. Nebo alespoň nabídnout jiný úhel pohledu.